Antal besökare

torsdag 13 januari 2011

VECKOBREV fredagen den 14 januari 2011

Hej på er därhemma!

Vårterminen har dragit igång med raketfart och vi har haft en händelserik första vecka tillsammans! Ni har väldigt rara barn allesammans och de har hjälpt mig att komma in i detaljer och andra praktiska saker som dykt upp, så nu känner jag mig väl insatt i klassens arbete!

Som ny mentor i klassen kommer jag lägga mycket tid nu i början på att barnen skall lära känna mig så att vi känner oss trygga med varandra. I matte,engelska och svenska kommer jag att arbeta med den struktur som Yvonne och Anna haft så att det inte skall bli alltför stora förändringar för barnen. En viktig uppgift med barnen som går i trean blir att förbereda dem inför vårens kommande nationella prov. Mer information om detta får ni vid ett senare tillfälle.

Schemat för vårterminen innebär inga förändringar när det gäller start och sluttid. Vi kommer att ha syslöjd på onsdagar och idrott på fredagar. Yvonne kommer att ha hand om  klassen på tisdagar och torsdagar då hon har tematid, eller projekttid som det numera heter. Jag hoppas att kunna skicka med barnen det nya schemat på måndag, vi har haft en veckas prövotid och gjort en del ändringar, bl.a. med slöjdtiden.

Vi har nu avslutat tema människan, och barnen har fått med sig en utvärdering hem som vi gärna vill att ni fyller i tillsammans hemma och lämnar tillbaka till skolan så snart ni kan.
Vårt nya projekt heter Land, och det kommer att handla om geografi i Sverige, Europa och Världen. Vi kommer att jobba med det på tisdagar och torsdagar fram till sportlovet.

Nästa vecka börjar vi med läxor. På planeringstiden på måndag kommer barnen att skriva in dem i sina skoldagböcker så titta gärna i den på måndag kväll och hör av er om det är några funderingar.

Måndag: svenskläxa

Onsdag. läsläxa för treorna

Torsdag: matte och engelska

Fredag: veckoläxan i Skoldagboken

Nästa vecka börjar vi även med läxstugan på onsdag eftermiddag. Det blir samma tid som förra terminen, d.v.s. mellan 14.40 - 15.40. Det kommer alltid att finnas två pedagoger på plats att hjälpa barnen med läxorna och det är Anders, Anna och jag som turas om med detta.


Sist i veckobrevet kommer ni fortsättningsvis att få veta litet om vad som händer på fritids:


INFORMATION FRÅN FRITIDS:
Måndag: vi pysslar 
Tisdag: utflykt - så tänk på kläder efter väder!
Onsdag: fri lek 
Torsdag: vi spelar spel 
Fredag: mys; städning


Trevlig helg!
Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar